Goede tekst versterkt de verbinding tussen ouders en school

blog

Het primaire doel van je onderwijsinstelling heeft uiteraard met ‘goed onderwijs geven’ te maken. Binnen dat brede kader zijn er echter veel factoren die mede bepalen in hoeverre dit slaagt.

Op een (basis)school zijn de belangrijkste partijen intensief op elkaar betrokken:

  • De ouders die hun kinderen toevertrouwen aan de zorg van de school
  • De leerkrachten die de kinderen onder hun hoede hebben
  • De kinderen die iedere dag recht hebben op een veilige leeromgeving

 

Communicatie is een belangrijke sleutel om een gezonde schoolomgeving te creëren waarbinnen al deze partijen optimaal floreren.

In dit blog ga ik dieper in op de rol die tekst hierbij kan spelen!

Duidelijkheid draagt bij aan vertrouwen

Vaak denk je na de zomervakantie samen met de kinderen na over ‘de klasseregels’.
Duidelijke regels geven kaders en die kaders bieden veiligheid.

Voor teksten geldt net zoiets:

Als je duidelijk bent, creëer je vertrouwen.

Moet je communiceren over een (ongewilde) ontwikkeling? Maak duidelijk welke omstandigheden en overwegingen hebben geleid tot het besluit, hoe de verandering wordt ingezet en wat de gevolgen van de verandering zullen zijn.

Je wilt een voorbeeld?

Komttie 👇

De situatie:

Door het lerarentekort kan er geen vaste leerkracht worden gevonden voor groep 4.
Om dit op te lossen liggen er meerdere opties met voor- en nadelen op tafel:
 

  • Werken met (steeds veranderende) invalkrachten die korte periodes ingezet kunnen worden.
    + er staan per direct ervaren mensen voor de klas.
    – de kinderen hebben steeds wisselende leerkrachten = geen stabiliteit.
    – er is geen zekerheid over de beschikbaarheid van deze leerkrachten voor de langere termijn.
  • Een zij-instromer voor de klas zetten.
    + er staat per direct één leerkracht voor de klas = stabiliteit.
    + deze aankomende leerkracht wil zich voor langere periode aan de school verbinden.
    – deze persoon beschikt nog niet over de juiste ervaring en papieren.

Overwegingen:

We vinden het erg belangrijk dat de kinderen op onze school les krijgen in een stabiele leeromgeving.
Dat draagt bij aan een goede sfeer in de klas én aan de kwaliteit van de lessen. Daarom hebben we als team besloten
om voor zij-instromer Ellen te kiezen.

Wat dat in de praktijk betekent:

Ellen heeft al een geschiktheidsverklaring van de opleiding en ze is zeer gemotiveerd om haar diploma binnen uiterlijk twee jaar te halen. Dankzij haar aanwezigheid kunnen we de kinderen van groep 4 een stabiele basis bieden. Twee van onze ervaren teamleden zullen Ellen begeleiden en de kwaliteit van het onderwijs bewaken.

Zorg dat mensen zich gehoord voelen

Bovenstaande voorbeeld komt rechtstreeks uit mijn dikke duim, maar je begrijpt de achtergrond en de stappen die gezet zijn. Bij voorkeur geef je in een echte brief de ouders ook de gelegenheid om vragen te stellen over deze beslissing. Organiseer hiervoor bijvoorbeeld een bijeenkomst of een inloopspreekuur.

Mensen die zich serieus genomen en gehoord voelen, zullen meer begrip hebben voor je beslissing – ook als ze zelf een andere keuze gemaakt zouden hebben.

Tekst die verbindt is:

begrijpelijk

Dat wil zeggen dat iedere ouder moet kunnen begrijpen wat je schrijft. Dat klinkt als een open deur?
Weet dan dat ongeveer 2,5 miljoen (!) mensen in Nederland moeite hebben met lezen en schrijven.

Het is altijd goed om op B1 niveau te schrijven, maar voor deze grote groep mensen is het nog beter
om in eenvoudige taal (A2/ 1F) te schrijven.

en toegankelijk

De toegankelijkheid van een tekst heeft te maken met de manier waarop je de tekst presenteert.
Dat begint al bij de vorm: gebruik je e-mail, een bericht in Parro of een geprinte brief?

De toegankelijkheid heeft ook te maken met de vormgeving. Tips daarbij:

  • gebruik een goed leesbaar lettertype
  • wissel kortere en langere zinnen af voor een prettig ritme in de tekst
  • gebruik witregels, tussenkoppen en andere hulpmiddelen om je tekst goed op te maken
  • maak gebruik van afbeeldingen die je boodschap ondersteunen of verduidelijken

 

Gebruik jij tekst als hulpmiddel om ouders en de school met elkaar te verbinden?
Of is het hoog tijd om daarmee aan de slag te gaan?

Als jouw school wel wat hulp kan gebruiken bij het schrijven...

dan is schrijfbegeleiding misschien iets voor jullie!

"

xyz

Tekstschrijver Lisette van de Heg

 Hoi,

ik ben Lisette.

‘Ik schrijf omdat ik dat leuk vind en ik geniet ervan om mijn kennis over schrijven met anderen te delen.’

Ondanks mijn Pabo-opleiding heb ik nooit in het onderwijs gewerkt. In plaats daarvan werd ik romanschrijver en later ook tekstschrijver. Als schrijfbegeleider kan ik het overdragen van kennis perfect combineren met mijn liefde voor schrijven!

Gerelateerde artikelen

Handige links voor schrijvers

Handige links voor schrijvers

Als ik mensen schrijftips geef, verwijs ik regelmatig naar andere websites. In deze blog deel ik mijn top 5 van handigste links met een korte beschrijving. Heb jij goede aanvullingen? Laat het me weten!Afwisseling in je tekstenAfwisseling is een belangrijk ingrediënt...

De marketing van je businessboek

De marketing van je businessboek

'Je moet direct tijdens het schrijven van je boek met de marketing beginnen.' Ik sprak met een ondernemer die zijn eigen boek wilde (laten) schrijven. Hij haalde bovenstaand citaat aan en vroeg me wat ik daarvan vond.'Direct beginnen' is te kort door de bocht Aan de...

Wat doet een ghostwriter? En waarom zou je er een inschakelen?

Wat doet een ghostwriter? En waarom zou je er een inschakelen?

Wat doet een ghostwriter? Een van de eerste keren dat ik iemand mailde over mijn werk als ghostwriter, kreeg ik als antwoord: "Ik moest even opzoeken wat een ghostwriter is. Ik had geen idee." Dat was een eye-opener voor me. Ik ben al jarenlang schrijver en de term...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.