‘Je moet direct tijdens het schrijven van je boek met de marketing beginnen.’
Ik sprak met een ondernemer die zijn eigen boek wilde (laten) schrijven. Hij haalde bovenstaand citaat aan en vroeg me wat ik daarvan vond.
‘Direct beginnen’ is te kort door de bocht
Aan de ene kant geloof ik dat je potentiële lezers kunt meenemen als je al tijdens het schrijfproces marketing rondom je boek doet.
Aan de andere kant was ik niet verrast toen ik een nieuwsbericht las met de kop:
“Aangekondigde roman van Lucas Rijneveld zal niet verschijnen.”
Verwachtingen gewekt, vertrouwen geschaad
Als je direct start met de marketing, wek je verwachtingen. Je maakt mensen enthousiast en doet beloftes, maar als het schrijfproces dan vastloopt, is er uiteindelijk –
NIETS!
Of in het beste geval: iets compleet anders dan wat je beloofde.
Het grootste nadeel van direct starten met je marketing?
Ik heb meerdere keren gezien dat een beloofd boek er toch niet kwam. Het gevolg?
Teleurstelling bij je fans, en erger: diezelfde fans kunnen het vertrouwen in jou kwijtraken.
Het grootste VOORDEEL van direct starten met je marketing?
Schrijvers die mensen meenemen in het schrijfproces, weten direct bij de lancering van het boek een grote groep lezers te bereiken.
Marketing en het succes van je businessboek liggen in elkaars verlengde
Zoals met zoveel dingen, ligt het antwoord in het midden. Er komt tijdens het schrijfproces vanzelf een moment dat je weet: nu kan ik met de marketing starten!
Maar dat moment verschilt van persoon tot persoon. En van boek tot boek.
Moet je dan gewoon achterover leunen en wachten op dat moment?
Nee, dat lijkt me niet!
Je kunt prima vooraf nadenken over de vraag wat voor jóu het beste moment is. Daarbij is het goed om rekening te houden met omstandigheden (denk aan tijd, geld, fanbase) en met de manier waarop jij het beste functioneert.
Ik ben een groot voorstander van ‘doen wat bij jou past’. Het is de beste manier om eerlijk en oprecht in contact te komen met je doelgroep. Bovendien zorgt ‘doen wat bij jou past’ ervoor dat je zelf PLEZIER hebt in de marketing.
Gevolg? Mensen zien en voelen dat, waardoor het effect van je marketing groter is. Bovendien houd je het op deze manier veel langer vol.
Wat kun je doen om je businessboek te promoten?
Als je hebt bedacht wanneer voor jou het beste moment is om te starten met de marketing van je businessboek, is de volgende stap natuurlijk: bedenken hoe je dat gaat aanpakken!
Daarmee kun je alle kanten op:
1. Heb je al een e-maillijst? Dan kun je de ontvangers eenvoudig op de hoogte houden van de vorderingen rondom je boek.
2. Houd je van sociale media en heb je daar een goede fanbase? Deel regelmatig een nieuwtje, stel een vraag en laat mensen meedenken over bijvoorbeeld de cover of de titel.
3. Schrijf je over een actueel onderwerp? Probeer een plekje te krijgen in een podcast of schrijf een persbericht en haak aan op die actualiteit.
4. Sowieso is een persbericht een goed idee: regionale nieuwsmedia vinden het vaak leuk te schrijven over het boek van een plaatsgenoot.
5. Schrijf je voor een bepaalde niche? Kijk of er vakbladen, online platforms of evenementen zijn waar je met jouw boek iets aan kunt toevoegen.
6. Geef een miniversie weg als e-book en start een voorverkoop met een leuke extra.
7. Zorg dat je boek online eenvoudig te verkrijgen is en denk ook aan verschillende verschijningsvormen (druk, e-book, luisterboek).
8. Vraag actief om recensies.
9. Organiseer een ludieke boekpresentatie of presenteer je boek tijdens een evenement dat raakvlakken heeft met je boek.
Je kunt dus alle kanten op. Kies vooral dingen die goed bij jou passen en besef: een boek verkoopt zichzelf niet vanzelf. Tenminste, niet direct. Pas als je eerste lezers fan zijn geworden en je boek enthousiast aanraden bij anderen, zal het treintje meer op eigen kracht gaan rijden. Maar tot die tijd ben jij aan zet!
0 reacties