Wat doet een ghostwriter?

‘En, Lisette, ben je nog met een boek bezig?’
‘Jazeker! Op dit moment schrijf ik als ghostwriter voor een ondernemer.’
‘Huh? Wat bedoel je?’

Veel mensen weten niet wat een ghostwriter is.

En omdat ik de beroerdste niet ben, leg ik het natuurlijk graag even uit.

 

 

Ghostwriting: voor een ander schrijven

Een ghostwriter schrijft het verhaal op dat iemand wil vertellen. Die iemand is bijvoorbeeld een Bekende Nederlander of iemand met een bijzonder verhaal. De ghostwriter is de onzichtbare (spook)auteur. Degene die het verhaal op papier zet, maar die niet in de publiciteit treedt.

Soms staat in het binnenwerk van het boek vermeld dat het geschreven is door een ghostwriter of dat het een co-creatie is. Wat er wel of niet over de ghostwriter wordt vermeld, wordt in overleg afgesproken.

Waarom zou je een ghostwriter inhuren?

Er zijn verschillende redenen om een ghostwriter in te huren, bijvoorbeeld:

Je hebt een verhaal te vertellen, maar houdt totaal niet van schrijven;

Je wilt een professioneel businessbook uitgeven, maar schrijven is niet je ding;

Je hebt te weinig tijd.

Als je met een ghostwriter werkt, kun je het boek gewoon als ‘jouw eigen boek’ uitgeven. Jouw naam staat op de kaft.
Je hoeft niemand te vertellen dat je het boek niet zelf geschreven hebt.

Al kan dat wel. Het is aan jou.

Waar moet je op letten als je een ghostwriter inhuurt?

Als je overweegt om je boek door een ghostwriter te laten schrijven, is het belangrijk dat je antwoord kunt geven op een paar vragen: 

Voor wie is dit boek?

Voor volwassenen, kinderen, mannen, vrouwen, ouderen, vakgenoten, familie, sporters, natuurliefhebbers…?

Z

Wat wil je bereiken met het boek?

Heb je bijvoorbeeld belangrijke nieuwe inzichten te delen (je wilt mensen informeren), een grappig verhaal (je wilt mensen vermaken)
of juist een oproep om in actie te komen (je wilt dat mensen in actie komen)?

Bespreek met je ghostwriter op welke manier je hier het beste invulling aan kunt geven. Maak gebruik van zijn/ haar expertise, maar wees ook duidelijk over woorden, begrippen en uitspraken die wel en niet bij jouw manier van vertellen passen.

U

Ghostwriten: samen creëren

Zelf vind ik het belangrijk dat we een klik met elkaar hebben. We gaan namelijk een intensief traject in, waarbij ik je veel vragen zal stellen.
Niet alleen over jouw verhaal, maar ook over jezelf. Zo krijg ik een beeld van wie je bent en dat neem ik mee in het boek.

Schrijven is schrappen

En  veel herschrijven

"

Er zijn mensen die roepen dat ze in vier weken tijd een compleet boek hebben geschreven.
Ik vind dat niet het eerlijke verhaal. Voor de meeste mensen is dit namelijk onmogelijk!

Niet als je het hele proces meeneemt.

Ja: je kunt in vier of acht weken een goede basis neerzetten, maar dan is het nog geen boek.
Een boek (laten) schrijven kost tijd.

Denk in elk geval aan

De voorbereiding

  • Als ik voor jou ga schrijven, heb ik informatie nodig over het onderwerp en jouw kijk daarop. Daar zijn vaak meerdere gesprekken voor nodig. Ook bespreken we: de (deel)onderwerpen, de opbouw en de stijl van je boek.

Schrijven en herschrijven

  • Als ik voldoende informatie heb, kan ik beginnen met schrijven.
  • Vervolgens lees jij de tekst en geef je inhoudelijke feedback. Ik ga herschrijven.
    (Feedback geven en herschrijven herhalen we zo vaak als nodig is)
  • Is het boek voor een breed publiek bedoeld? Dan is het goed om proeflezers in te schakelen.
    Ook zij geven feedback en ook die moet in de tekst verwerkt worden.

Redactie, vormgeving, marketing en distributie

  • Ben je tevreden met de versie die er is? Dan raad ik je aan om een externe corrector in te schakelen.
    Die kijkt met een nieuwe blik naar de tekst en haalt er fouten en inconsistenties uit.
  • Ondertussen kun jij nadenken over de titel, de flaptekst, de vormgeving en de manier waarop jij je boek onder de aandacht wilt brengen.
  • Is het hele boek naar je zin? Dan kan het boek worden opgemaakt.
  • Je ontvangt een proefdruk en ook die moet goed gecontroleerd worden.
  • Tenslotte ga je over tot het laten drukken van je boek en komt de fase van verkoop en marketing.

 

Wil je een goed boek?

Geef het de tijd die nodig is

Het ene boek schrijft zichzelf sneller dan het andere boek. Dat heeft onder andere te maken met het onderwerp, het type boek en de voorbereiding. Ook de snelheid van meelezen en feedback geven, speelt een grote rol (sterker nog: vaak treedt in deze fase de vertraging op).

Snelheid is niet het belangrijkste bij het schrijven van een boek, maar het is wel fijn om de vaart erin te houden.
Daarom maken we hier samen afspraken over.

Wat kost dat?

Het laten schrijven van een boek kost tijd en aandacht. Houd rekening met een investering van rond de € 10.000 euro (ex. BTW).
Afhankelijk van het onderwerp, je wensen en de manier waarop we het proces inrichten, kunnen de kosten hoger of lager uitvallen.
Daarom spreek ik graag met je door wat je precies voor ogen hebt en welke werkwijze het beste bij je past.

Op basis van dit gesprek kan ik een gespecificeerde inschatting van de kosten voor je maken.

Wil je meer weten?

"
xyz
Tekstschrijver Lisette van de Heg

 Hoi,

ik ben Lisette.

‘Jij vertelt: ik schrijf het voor je op. Dat is de korte samenvatting van mijn werk als ghostwriter.’

Heb je geen inspiratie, te weinig tijd of gewoon een verschrikkelijke hekel aan schrijven? Laat mij woorden geven aan jouw verhaal, zodat jij kunt doen waar je plezier in hebt!’

Gerelateerde artikelen

Met deze 5 tips zorg je dat jouw boek er wél komt

Met deze 5 tips zorg je dat jouw boek er wél komt

Je hebt schrijftijd gereserveerd, maar je bent te druk met je normale werk. Dat krijgt voorrang... En als je een keertje wel tijd hebt, komt er NIETS zinnigs op papier door allerlei blokkerende gedachten: * Wat vertel je wel en niet?*Hoe zorg je voor structuur in je...

Handige links voor schrijvers

Handige links voor schrijvers

Als ik mensen schrijftips geef, verwijs ik regelmatig naar andere websites. In deze blog deel ik mijn top 5 van handigste links met een korte beschrijving. Heb jij goede aanvullingen? Laat het me weten!Afwisseling in je tekstenAfwisseling is een belangrijk ingrediënt...

De marketing van je businessboek

De marketing van je businessboek

'Je moet direct tijdens het schrijven van je boek met de marketing beginnen.' Ik sprak met een ondernemer die zijn eigen boek wilde (laten) schrijven. Hij haalde bovenstaand citaat aan en vroeg me wat ik daarvan vond.'Direct beginnen' is te kort door de bocht Aan de...