Je onderwerp en je doelgroep liggen vast. Denk nu na over de aanspreekvorm die je wilt gebruiken. Zelf had ik in eerste instantie een u-website gemaakt. Van huis uit had ik geleerd: ‘De klant is koning, die benader je met respect, dus je zegt altijd u.’

Kies de aanspreekvorm die bij jou pastaanspreekvorm kiezen

Maar in de praktijk ben ik geen u-mens. Mijn u-website heeft daarom maar kort online gestaan voordat ik de aanspreekvorm veranderde naar je en jij. Ik vind het belangrijk dat mensen die mij spreken, dezelfde Lisette voor zich hebben als mensen die mijn website bezoeken. Wel zo duidelijk.

Overweeg bij het maken van deze keuze waar jij je zelf prettig bij voelt. Kijk hierbij naar de doelgroep die je voor ogen hebt en vraag je af wat je zegt als jouw klant voor je neus staat. In jouw (bedrijfs)DNA zit de aanspreekvorm die jou het meeste ligt. Wat je nu gaat doen, is deze aanspreekvorm consequent doorvoeren in je teksten.

Toen ikzelf koos voor ‘je’ en  ‘jij’ op mijn website, was ik bang dat het me misschien klanten zou kosten. Ik besloot dat voor lief te nemen. Mensen die afhaken omdat ik ze niet met ‘u’ aanspreek, passen niet in mijn doelgroep. Ik zou ze maar beledigen als ik toch af en toe spontaan zou je-en en jij-en.

En, hield ik mezelf als beginnende ondernemer dapper voor: als mensen niet in je doelgroep passen, geeft het niet als ze afhaken op je tekst.

Schrijf zoals je praat

Nog een laatste tip voordat je begint aan je blog of webtekst: gebruik spreektaal.
Geen schrijftaal. Vergeet wat je geleerd hebt over het hanteren van formeel taalgebruik bij geschreven tekst. Neem in overweging hoe je desondanks toch exact kunt formuleren wat jouw boodschap is. Excelleer in het creëren van eenvoudige woordschikkingen en vermijd ellenlange verhalen, met ontelbare bijzinnen, gescheiden door komma’s, waarbij de lezer halverwege afhaakt, omdat het niet langer evident is waar de inleiding overgaat in de essentie voordat de vertelling ten langen leste eindigt in een sublieme slotscène.

Heb je ‘m?
Of schoten je ogen over de tekst en dwaalden je gedachten af?

Schrijf zoals je praat. Dat mag, op internet. Sterker nog: dat wordt van je verwacht. Op internet lezen we zappend en scannend. Daarin passen korte zinnen beter dan lange.

Heb je de tips uit Schrijven? Ken je doelgroep en Schrijven? Bepaal je onderwerp al gelezen? Dan is het eindelijk tijd om je schrijfprogramma te openen en te beginnen met, jawel:

Schrijven!

Zet een timer (ik houd zelf van periodes van twintig minuten) en start met het schrijven:

  • Voor je doelgroep
  • Over het onderwerp dat jij bepaald hebt
  • Houd hierbij steeds de vragen en problemen van je klanten in je achterhoofd
  • En geef jouw oplossingen
  • Last but not least: schrijf zoals je (tegen je klanten) praat

Heb je zelf tips (of vragen) laat dan een reactie achter. Vind ik leuk: babbelen over schrijven en alles wat daarbij komt kijken 🙂

Pin It on Pinterest

Share This