Herken je dat opgejaagde gevoel? Je doet je werk, schrijft een offerte, hebt een overleg met een collega, gaat langs bij een klant, beantwoordt de telefoon. Kortom: JE BENT DRUK! En terwijl je met al die dingen bezig bent, hoor je de hele dag dat stemmetje in je achterhoofd zeuren:

‘Je moet nog een blog schrijven.’

Je hebt je doelgroep al eens in kaart gebracht. (Waarom dat belangrijk is, lees je hier.)
Eindelijk heb je tijd om naar dat zeurende stemmetje te luisteren. Dus wat doe je?

Je opent je schrijfprogramma

Het is een valkuil waar ik zelf ook regelmatig in trap. Je hebt je voorgenomen die blog te schrijven, je hebt nu tijd, je hebt nagedacht over je doelgroep en je weet dat je vandaag wilt plaatsen. Dus je opent je schrijfprogramma om een vaag idee dat ergens in je hoofd rondzwerft te gaan uitwerken.

NIET DOEN!

Want maar al te vaak gebeurt dan dit: Je schrijft een paar zinnen op, een flard van een idee, maar dan stokt het proces en zit je naar je scherm te staren. Je raakt gefrustreerd omdat je niet verder komt en voordat je het goed en wel door hebt, eist het gewone werk de aandacht weer op. Je slaat het bestand op en het verdwijnt in het digitale archief.

Het laatste blogbericht op je website? Dat is van drie jaar geleden…

Niet doen dus.

Maak eerst een woordweb om een ideeënstroom op gang te brengen

Old school: Zet een timer op drie minuten, pak een leeg vel papier en schrijf in het midden jouw product of dienst op. Maak nu een ouderwets woordweb. Lekker met de hand op papier. Gewoon, omdat het kan.
En omdat het soms fijn is om iets met de hand te schrijven.

(Natuurlijk zijn er ook wetenschappelijke redenen om met de hand te schrijven, maar dat laat ik nu even buiten beschouwing.)

Geen pen en papier in de buurt? Met je smartphone kan het ook. Ik gebruik zelf de app miMind, dat is ideaal als ik onderweg ben of even ergens moet wachten. Maar zit ik gewoon achter m’n bureau, dan heb ik een voorkeur voor pen en papier 😉

Om je te bewijzen dat het echt niet veel tijd hoeft te kosten, maakte ik een mindmap met het eerste beroep dat me te binnen schoot. Vraag me niet waarom, maar het werd een gordijnstoffenhandelaar. Dit is een beroep waar ik totaal niets vanaf weet, dus je zou denken dat het lastig is om ideeën te bedenken.

Dat valt mee. Echt waar.

Denk niet teveel na, maar associeer en blijf associëren.

 

Je zult in drie minuten zoveel woorden opschrijven, dat je nog altijd niet duidelijk hebt wat je onderwerp is.

Ja, ik weet het. Dat was niet de afspraak.

Laat ik het anders zeggen: je zult in drie minuten zoveel woorden opschrijven, dat je voorlopig vooruit kunt zonder te hoeven nadenken over een onderwerp. Je hoeft alleen maar je woordweb erbij te pakken.

Maak nu clusters van gerelateerde onderwerpen

Om dichterbij je uiteindelijke (blog)onderwerp te komen, ga je woorden die verband met elkaar hebben clusteren. Ik heb er een gemaakt rondom het thema ‘zelf maken’. Tijdens het schrijven van een blog over ‘zelf gordijnen maken’, is het logisch dat de woorden ‘zoom’ ‘plooien’ en ‘plooiband’ aan bod komen. Je ziet dat je nu dankzij het woordweb al verschillende bouwstenen (lees: alinea’s) voor je blog hebt.

 

Je zult vaak merken dat de ene kleurgroep groter is dan de andere. Misschien krijg je daar meer vragen over van klanten? Of richt jouw expertise zich daar vooral op? Of is er een andere reden? Hoe dan ook: dankzij het woordweb en de clusters zie je snel de samenhang tussen verschillende onderwerpen. Hier kun je in je blogs gebruik van maken door op een slimme manier intern te linken. 

Schrijf sneller en beter: bepaal het onderwerp

Het woordweb is het eerste deel van de oplossing. Je hebt een braindump gedaan en allerlei onderwerpen opgeschreven. Kies een cluster waarmee je aan de gang wilt. In sommige gevallen staat er zoveel in dit cluster dat je direct weet hoe jij je blog gaat opbouwen.

Het kan ook zijn dat je cluster nog niet voldoende duidelijkheid biedt. In dat geval zou ik nogmaals een woordweb maken, nu met het thema van je cluster in het midden. Een aantal woorden daaromheen heb je al opgeschreven in je eerste woordweb, dus die neem je over. Van hieruit kun je verder brainstormen.

Gelukt?

Top, dan heb je het onderwerp (inclusief deelonderwerpen) voor je eerstvolgende blog op papier staan!

Bepaal nu het doel

Vanaf dit punt pak ik weer even het voorbeeld van de blog die je nu zit te lezen op, omdat ik inhoudelijk nou eenmaal iets meer over schrijven dan over gordijnstoffen weet 😉

Om met mijn blog mijn doelgroep aan te spreken, wil ik achterhalen waarom ondernemers vastlopen in het bloggen. Daar zijn verschillende oorzaken voor, maar de reden die eruit springt is deze: ‘Bloggen moet tussen de bedrijven door. Als er eindelijk even tijd is, weet ik niet waar ik over moet schrijven of ik weet wel iets, maar ik krijg het niet duidelijk op papier.’

Dat zijn dus twee problemen die met elkaar samenhangen:

1. Bloggen vreet tijd. Negen van de tien keer, komt een blog niet eens af. Dat is frustrerend!
2. Hoe bedenk je onderwerpen?

Ik besluit dat ik wil helpen door praktische tips te geven waardoor ze sneller weten waarover ze kunnen schrijven.

Doel van dit blogartikel: ondernemers helpen om hun beschikbare tijd efficiënter in te zetten voor het bloggen.

Probeer je onderwerp te vangen in één zin: dit wordt de (werk)titel van je blog

Ik geef toe dat je inmiddels waarschijnlijk over de beloofde vijf minuten heen gaat. Maar, aan de andere kant wil ik je deze vervolgstap niet onthouden (ik kan maar niet stoppen, merk ik). 

Het is namelijk een heel leuke oefening om je onderwerp te vangen in één zin die je doelgroep aanspreekt. Als dat lukt, heb je direct de titel voor je blog te pakken. Bovendien kader je het onderwerp daarmee zo in, dat je houvast hebt tijdens het schrijven. Je zult minder snel afdwalen.

Voor dit blogartikel begon ik met het onderwerp: Schrijven kost veel tijd en het is lastig om onderwerpen te verzinnen.

Dat resulteerde in een brainstorm over een titel die de lading dekt.

Schrijven? Waarover dan?

Werd: Schrijven? Bepaal je onderwerp

Werd: Schrijven? Bepaal je onderwerp (in 5 minuten)

Samengevat:

Maak in drie minuten een woordweb en kies daaruit je onderwerp.
Neem een paar minuten de tijd om na te denken over het doel van je tekst.

Begin daarna pas te schrijven aan je blog.

Tijd over? Vang je onderwerp in één zin die je doelgroep prikkelt. Dit wordt de (werk)titel van je blog.

 

Pin It on Pinterest

Share This