Herken je dat opgejaagde gevoel? Je doet je werk, schrijft een offerte, hebt een overleg met een collega, gaat langs bij een klant, beantwoord de telefoon. Kortom: JE BENT DRUK! En terwijl je met al die dingen bezig bent, hoor je de hele dag dat stemmetje in je achterhoofd zeuren: ‘Je moet nog een blog schrijven.’

Je hebt je doelgroep in kaart gebracht. (Waarom dat belangrijk is, lees je hier.)
Eindelijk heb je tijd om naar dat zeurende stemmetje te luisteren. Dus wat doe je?

Je opent je schrijfprogramma

Het is een valkuil waar ik zelf ook regelmatig in trap. Je hebt je voorgenomen die blog te schrijven, je hebt nu tijd, je hebt nagedacht over je doelgroep en je weet dat je vandaag wilt plaatsen. Dus je opent je schrijfprogramma om te beginnen.

NIET DOEN!

Schrijf sneller en beter

Denk eerst nog even na. Pak een pen en papier en neem de tijd om een minuut, of een paar minuten, voor je uit te staren en na te denken.
1: over die doelgroep (als je die nog niet in beeld hebt, kun je dat beter eerst regelen) en
2: over je onderwerp

‘Wat een open deur,’ zeg je.
Ja. Inderdaad. Maar door nu na te denken over je onderwerp, schrijf je die blog straks sneller en beter.

Schrijf het onderwerp van je tekst op. Met de hand. Op papier.
Gewoon, omdat het kan. En omdat het soms fijn is om iets met de hand te schrijven. Natuurlijk zijn er ook wetenschappelijke redenen om met de hand te schrijven, maar dat laat ik even buiten beschouwing. Schrijf je onderwerp maar gewoon op. En maak het onderwerp van je blog zo concreet mogelijk.

In mijn geval is dat:

Schrijven? Bepaal je onderwerp!

Kijk naar die woorden en denk aan jouw doelgroep. Denk na over hun problemen bij dat onderwerp en schrijf dat op. In mijn geval: ‘Ik moet nog een blog schrijven, maar het schiet er steeds bij in omdat ander werk voorgaat. En als ik er dan aan begin, krijg ik geen duidelijk verhaal op papier.’

‘Hé, wacht even. Lisette, Hoe weet je dat jouw lezers die problemen hebben?’
‘Door met mijn klanten te praten.’
Veel ondernemers hebben een blog, maar hebben moeite met de regelmaat die een blog van ze vraagt. Houd daarom in je achterhoofd: ieder gesprek met een (potentiele) klant, geeft jou aanknopingspunten waar je in een volgend blog over kunt schrijven.

Goed, terug naar dat papier en die pen. Dat is namelijk het eerste deel van de oplossing. Doordat je opschrijft waar je blog over gaat, heb je de eerste stap al gezet. In je hoofd gaat een knopje om en wordt het belangrijk om die blog nu wél te schrijven. Het stemmetje in je hoofd heeft aandacht gekregen.

Het tweede voordeel van het opschrijven van je onderwerp is dat je tijdens het ‘echte’ schrijven, iedere keer even terug kunt kijken naar je onderwerp. Die woorden op papier houden je scherp. Je blijft bij de les.

Woordweb

Heb je geen inspiratie? Zet een timer op drie minuten, pak een leeg vel papier en schrijf in het midden jouw product of dienst op. Maak nu een ouderwets woordweb. Ik maakte er een met het eerste onderwerp dat me te binnen schoot: een gordijnstoffenhandelaar. Denk niet teveel na, maar associeer en blijf associëren.

bepaal je onderwerp, woordweb

Je zult in drie minuten zoveel woorden opschrijven, dat je nog altijd niet duidelijk hebt wat je onderwerp is.

Ja. Ik weet het. Dat was niet de afspraak.

Laat ik het anders zeggen: je zult in drie minuten zoveel woorden opschrijven, dat je voorlopig vooruit kunt zonder te hoeven nadenken over een onderwerp. Je hoeft alleen maar je woordweb erbij te pakken.

Om het helemaal goed te doen, kun je de woorden in je web clusteren. Ik heb het met kleuren gedaan en even op gevoel, want ik heb helemaal geen verstand van gordijnstoffen. Wat mij opvalt is dat de ene kleurgroep groter is dan de andere. Misschien krijg ik daar meer vragen over van klanten? Of richt mijn expertise zich daar vooral op? Of is er een andere reden?

bepaal je onderwerp, woordweb, clusteren
Door deze kleurgroepen zie je direct mogelijke onderwerpen. Het leuke van jouw woordweb is, dat je samenhang kunt creëren in je teksten door de andere woorden ook her en der te gebruiken.

Maak interne links zodat mensen vanuit de vraag: ‘Kan ik hier stof kopen om zelf gordijnen te maken?’ terechtkomen in jouw artikel over: ‘Waar moet ik rekening mee houden als ik zelf gordijnen maak?’ en vervolgens bij het artikel: ‘Wat zijn de kosten van gordijnstof en plooiband?’
Zo vindt jouw klant de informatie waar hij naar op zoek was en kan hij vervolgens bestellen en afrekenen.

Schrijven? Bepaal je onderwerp in vijf minuten

Neem een minuut, of een paar minuten om na te denken over je:
1. doelgroep en
2. onderwerp

Tel daar drie minuten bij op en maak in die tijd een woordweb.
Resultaat van drie minuten associeren: input voor meerdere teksten. De komende weken zit jij goed met je blog!

Pin It on Pinterest

Share This