Ik schreef al eerder dat het belangrijk is om lief te zijn voor je lezers en beloofde toen dat ik meer tips zou geven die je helpen de aandacht van je lezers vast te houden. Je kunt verschillende schrijftechnieken toepassen om dit te bereiken. Ik heb er een paar op een rijtje gezet en voorzien van een korte uitleg, zodat je er zelf mee aan de slag kunt.

6 schrijftechnieken die je helpen de aandacht van je lezers vast te houden

  1. trek je lezer met een vraag de tekst in (en geef natuurlijk ook het antwoord)
  2. bied de lezer een oplossing voor zijn probleem
  3. maak gebruik van spanningsbogen en: probeer eens een goede cliffhanger
  4. gebruik voorbeelden
  5. laat de lezer pijn voelen
  6. of juist opluchting

Trek je lezer met een vraag je tekst in

‘Waarom gaan mijn plantjes dood?’ zou zo’n vraag kunnen zijn. Je kunt een tekst schrijven waarin mogelijke oorzaken aan bod komen en waarin je symptomen beschrijft van de stervende plantjes. Gaan de bladeren slap hangen? Dan geef je misschien te weinig water. Worden de bladeren geel, dan krijgt de plant misschien teveel zon.

Als je wilt ontdekken welke vragen jouw doelgroep heeft, is het allereerst belangrijk om je oren goed open te houden wanneer je praat met je doelgroep. Mensen komen bij jou omdat je een bepaald product of dienst aanbiedt. Ze stellen je daar regelmatig vragen over. Noteer die vragen in een schriftje en je hebt direct geschikte onderwerpen te pakken.

Je kunt ook op een andere manier achter de vragen van je doelgroep komen. Ga zelf eens Googlen en kijk met welke suggesties Google komt. Dit zijn gerelateerde vragen die andere zoekers al eerder stelden. Een prima uitgangspunt voor jouw tekst!

Bied de lezer een oplossing voor zijn probleem

Heel veel mensen zoeken op internet naar oplossingen voor problemen. Of het nu gaat om problemen met hun gezondheid, problemen met hun computer, hun huisdier, hun tuin, hun woning, hun fiets, hun…

Vul. Maar. In.

Mensen zoeken oplossingen voor problemen. Teksten die de problemen benoemen en die oplossingen bieden, worden veel gelezen. Wat bij deze categorie teksten heel goed past, zijn testimonials van gebruikers die positieve ervaringen hebben met jouw oplossing van het probleem.

Probleem: de katten van de buren gebruiken mijn tuin als kattenbak.
Oplossing: jij hebt een geluidskastje dat met de hoge tonen (die mensen niet kunnen horen) katten uit de buurt houdt.

Natuurlijk heb jij meer te vertellen over dit product. Je biedt een oplossing voor het probleem en je geeft direct antwoord op vragen die mensen over jouw oplossing hebben. Mensen willen weten of de hoge tonen schadelijk zijn voor zichzelf, voor hun kinderen of voor de katten. Mensen willen weten wat het kost, wat het energieverbruik is, wat het bereik is, enzovoorts, enzovoorts.

Maak gebruik van spanningsbogen en: probeer eens een goede cliffhanger

Een goede spanningsboog geeft de lezer voortdurend kleine prikkels om door te lezen. Veel teksten hebben één grote, overlappende spanningsboog: de centrale vraag.
Denk aan een thriller: wie heeft de moord gepleegd?  Die grote vraag speelt voortdurend op de achtergrond.
Tijdens het lezen worden kleinere vragen opgeworpen die de schrijver regelmatig beantwoordt. De zus had een motief, is zij de dader? Waarom ligt het moordwapen bij die collega? Hoe kan het dat de moordenaar door niemand gezien is, terwijl er zoveel mensen in de buurt waren?

Spanningsboog in een tekst

Je houdt een spanningsboog in stand door steeds nieuwe vragen op te werpen die je ook regelmatig beantwoordt.

Waarschijnlijk schrijf jij geen thriller, maar een zakelijke tekst. Ook dan kun je bovenstaande toepassen. Je hebt de overlappende spanningsboog: het doel van je tekst, de reden dat je die tekst schrijft. En je lost voortdurend deelantwoorden op die grote vraag in. (Zoals in het voorbeeld hierboven: je lost het kattenprobleem op én je geeft antwoord op de vragen hoe je dat doet en wat dit voor gevolgen heeft voor mens, dier en portemonnee)

Een goede cliffhanger

Een cliffhanger zet de lezer bij wijze van spreken op het puntje van de stoel en zorgt dat hij niet langer wil (of kan) wachten. Soapseries hebben de cliffhanger nog net niet uitgevonden, maar iedereen weet dat iedere aflevering ermee eindigt. De kijker wordt op deze manier getriggerd om de volgende dag opnieuw aan te haken en verder te kijken.

Cliffhangers in teksten staan vaak aan het eind van een hoofdstuk (zodat je toch nog even verder leest en uiteindelijk de halve nacht wakker blijft, terwijl je eigenlijk vroeg wilde gaan slapen…) of aan het eind van een artikel/ blogpost: er wordt bijvoorbeeld alvast vooruitgewezen naar een volgende bijdrage.

Gebruik voorbeelden

Ik gebruik regelmatig voorbeelden. Over plantjes die dood gaan, huid die jeukt, een hovenier die een speciale winteraanbieding heeft, enzovoorts. Dat doe ik om de theorie te vertalen naar de praktijk. Je gaat het voor je zien.

Een voorbeeld zorgt voor herkenning en maakt het makkelijker om de theorie zelf toe te gaan passen.

Laat de lezer pijn voelen

Wanneer deze techniek wordt gebruikt om de aandacht van een lezer te trekken, vind ik het een leuke manier van schrijven. Maar zelf houd ik er wat minder van wanneer dit als verkooptruc wordt gebruik. Boekingssites passen het vaak toe: je moet nu beslissen, want er zijn nog maar 3 van deze hotelkamers beschikbaar. Je wordt bang dat je iets zal verliezen. In dit geval: die perfecte hotelkamer. Terwijl je nog nadenkt, ziet je de 3 veranderen in een 2. Je moet nu, snel beslissen, want anders…

Laat de lezer pijn voelen

Er zijn veel varianten van deze ‘laat de lezer pijn voelen’ teksten, maar meestal hebben ze het volgende gemeen: je wordt als lezer iets prachtigs voorgespiegeld. Iets wat helemaal van jou kan zijn. Iets wat uniek is. Eenmalig. En supervoordelig.

Maar dan moet je wel nu – NU – beslissen.

Of laat de lezer opluchting voelen

Dat vind ik de vriendelijker variant van de vorige. Persoonlijk heeft die mijn voorkeur. Je kunt een lezer opluchting laten voelen door informatie te delen waar de lezer naar op zoek is. Jij hebt bijvoorbeeld informatie voor iemand die geschrokken is omdat de hond een knikker heeft doorgeslikt. Of je hebt de perfecte oplossing voor inktvlekken in iemands dure blouse.

Vaak gaat het om lezers die ergens flink van geschrokken zijn. En heb jij als schrijver een (eenvoudige) oplossing waardoor de schrik verdwijnt. Je helpt mensen. Hoe fijn is dat?

Ik heb je geen opluchting laten voelen met deze blog, maar hopelijk heb je er wel wat aan gehad. Voel je vrij om te reageren of vragen te stellen, dat vind ik altijd leuk!

Pin It on Pinterest

Share This