En toen was ik ineens een nummer.

Hoe woorden afstand kunnen scheppen, zelfs als je probeert attent te zijn

“Jouw verjaardags-voordeelnummer: 123 123”

Bovenstaande zin stond in een mailtje dat ik kreeg van een winkel waar ik een account heb.
Hartstikke attent: omdat ik binnenkort jarig ben, krijg ik korting als ik de code invul bij mijn bestelling.

Maar toch haperde er iets toen ik deze boodschap las.

Het gebruik van het woord ‘nummer’, zorgde er bij mij voor dat het hele idee van persoonlijk aandacht in verband met mijn verjaardag verloren ging.

Jammer!

Hoe kan het ook?

Het leuke van deze mail was, dat ik daardoor ging nadenken over alternatieven. Mijn eerste alternatief staat vrij dicht bij het origineel:

Een cadeautje voor jouw verjaardag.
Vul ‘123 123’ in bij je bestelling en je krijgt tien euro korting.

Eenvoudig, doelgericht en emotieloos. Van mij mag er iets meer leven in.

Het leek me goed om meer in te spelen op het thema verjaardag. Ik besloot te benadrukken dat deze actie echt speciaal voor de jarige is en ik verving de cijfercode door een boodschap:

Speciaal voor het feestvarken!
Vul ‘joepie, ik ben jarig’ in bij je bestelling en je krijgt tien euro korting.

En omdat ik toch bezig was, besloot ik nog een derde versie te maken:

Wie jarig is trakteert, maar wij draaien de boel om en trakteren jou!
Vul ‘trakteer mij maar’ in bij je bestelling en je krijgt tien euro korting.

Waarom zou je al die moeite doen?

Misschien denk je: Is één zo’n zinnetje echt zo belangrijk? Het gaat toch om de korting? Het gaat toch om het idee dat je de klant feliciteert?

Dat lijken me terechte vragen. Ik zet er één vraag tegenover:

Als je de moeite neemt om een mail met een leuke boodschap te sturen, doe je het dan halfbakken of doe je het liever goed?

Kies woorden die zorgen voor een glimlach

Een mail rondom een feestelijk moment is ideaal om je bedrijf op een nieuwe manier onder de aandacht te brengen bij je klant. Door even te brainstormen kwam ik op het idee om betekenisloze cijfers te vervangen voor een leuke boodschap.

De gelegenheid, een verjaardag, geeft je ook nog eens de mogelijkheid om vanuit jouw dienstverlening of productaanbod passende invalshoeken te bedenken.

Kies de juiste woorden, zodat die attente verjaardagsmail je klant extra prikkelt om je website te bezoeken en gebruik te maken van jouw cadeau! 

Liever uitbesteden? Vul het formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

4 + 13 =

Pin It on Pinterest

Share This