Doelgroepgericht schrijven

blog

Wanneer je gaat schrijven, is het belangrijk je doelgroep voor ogen te houden. Hoe belangrijk dat is, (her)ontdekten we tijdens een intervisiebijeenkomst.

Doelgroepgericht schrijven

Laatst kwam het belang van de doelgroep ter sprake tijdens een intervisiebijeenkomst met tekstschrijvers. Wat we allemaal herkennen: door je doelgroep duidelijk voor ogen te houden tijdens het schrijven, buigt de tekst zich (haast automatisch) richting die doelgroep. Daarmee wordt de tekst duidelijker en doelgerichter dan een tekst die geschreven is zonder een doelgroep in gedachten te houden.

Casus: bedrijfsleven of particulieren?

Als voorbeeld bespraken we een tekst die qua toon vooral gericht was op particulieren. Een paar woorden waren echter specifiek gericht op het bedrijfsleven.

Het gevolg? Verwarring.

Want voor wie was die tekst nu geschreven? Wie moest zich aangesproken voelen?
De particulier of de ondernemer?

En is het belangrijk dat dit onderscheid er is?

In dit geval was het zeker belangrijk. De zender van de tekst wilde zaken doen met het bedrijfsleven (en stond open voor af en toe een opdracht door particulieren), maar de toon van de tekst suggereerde dat hij vooral zaken wilde doen met particulieren.

De toon van een tekst

De oplossing in dit geval was daarom het veranderen van de toon. Die moest beter gaan passen bij de doelgroep, in dit geval het bedrijfsleven. We zochten naar een zakelijke tone of voice.

Om dat concreet te maken, hebben we gekeken welke woorden geschikt waren voor de zakelijke doelgroep én welke woorden in de huidige tekst voor verwarring zorgden.

Ook deden we de suggestie om op de website, door middel van bijvoorbeeld knoppen, een duidelijk onderscheid te maken tussen het aanbod voor het bedrijfsleven en het aanbod voor particulieren. Duidelijke ‘wegwijzers’ helpen zo mee om de juiste tekst bij de juiste doelgroep te krijgen

Tekst die past bij je doelgroep

Lastig, om de juiste woorden voor je doelgroep te kiezen?
Ja, soms wel. Maar het is zeker de moeite waard!
Lees de blog:‘Schrijven? Ken je doelgroep!’ als je hier meer over wilt weten.

Heb je geen tijd of zin om hier zelf over na te denken?
Neem contact met me op. Ik kijk graag wat ik voor je kan betekenen!

Gerelateerde artikelen

Handige links voor schrijvers

Handige links voor schrijvers

Als ik mensen schrijftips geef, verwijs ik regelmatig naar andere websites. In deze blog deel ik mijn top 5 van handigste links met een korte beschrijving. Heb jij goede aanvullingen? Laat het me weten!Afwisseling in je tekstenAfwisseling is een belangrijk ingrediënt...

Goede tekst versterkt de verbinding tussen ouders en school

Goede tekst versterkt de verbinding tussen ouders en school

Het primaire doel van je onderwijsinstelling heeft uiteraard met ‘goed onderwijs geven’ te maken. Binnen dat brede kader zijn er echter veel factoren die mede bepalen in hoeverre dit slaagt. Op een (basis)school zijn de belangrijkste partijen intensief op elkaar...

Wat doet een ghostwriter? En waarom zou je er een inschakelen?

Wat doet een ghostwriter? En waarom zou je er een inschakelen?

Wat doet een ghostwriter? Een van de eerste keren dat ik iemand mailde over mijn werk als ghostwriter, kreeg ik als antwoord: "Ik moest even opzoeken wat een ghostwriter is. Ik had geen idee." Dat was een eye-opener voor me. Ik ben al jarenlang schrijver en de term...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.