123

Businessboek laten schrijven

Je wilt je steviger profileren als expert. Maar_ Dat je een kei bent in je eigen vak, is één ding. Er een boek over schrijven is iets compleet anders.

Misschien zie je er als een berg tegenop om jouw kennis uit je hoofd te krijgen en op papier te zetten_

Of ben je er vol goede moed aan begonnen, maar raak je steeds gefrustreerder.

Gelukkig hóef je het niet zelf te doen. Zoals jij van je eigen vak houdt, zo houd ik van schrijven. En ik help je graag om jouw verhaal op papier te zetten!

 

"

Jouw verhaal, jouw idee

Samen sparren

Co-creëren

Stap 1

Wat zijn je plannen?

Ieder boek begint met een vrijblijvend gesprek over je plannen. Daarbij vertel ik je het eerlijke verhaal: een boek uitbrengen vraagt een flinke investering in tijd en geld. Dat verdien je niet 1-op-1 terug met de verkoop van je boek.

Wat het boek wel voor je doet?

Het verstevigt jouw positie als expert. De lezers brengen als het ware een paar uur met jou door. En daarmee vormt het boek een opstapje voor klanten om je échte aanbod aan te schaffen.

Je kunt je businessboek zien als een prachtig middel om contact te leggen met je doelgroep. Je lezers gaan als het ware een aantal uren met jou in gesprek 👉 tijdens het lezen zullen ze jou en je expertise leren kennen. Er ontstaat verbinding en vertrouwen. Als ondernemer weet jij hoe waardevol dat is!

 

Wat wil je met je boek bereiken?

Wil je lezers bijvoorbeeld inspireren, motiveren, vermaken of informeren over jouw product of dienst?

Voor wie schrijf je dit boek?

Om een goed boek te kunnen schrijven, is het belangrijk dat je goed weet wie dit boek gaan lezen.

Wat voor soort boek heb jij voor ogen?

Je kunt alle kanten op: van informatief boek met (wetenschappelijke) onderbouwing tot praktisch doe-boek.

Stap 2

Hoe gaan we te werk?

Tijdens een brainstorm achterhalen we de rode draad die door jouw boek loopt. We denken na over allerlei vragen:

  • Wat is het onderwerp van je boek?
  • Welke opbouw past daar het beste bij?
  • Welke onderwerpen moeten aan bod komen?
  • Hoe dik mag het boek worden?
  • Welke schrijfstijl vind je mooi?

Ook bespreken we welke werkwijze het beste past, welke inspanningen we van elkaar verwachten en wat een realistische termijn is om het boek af te krijgen.

Brainstormen

Rode draad bepalen

Afspraken maken

Stap 3

Informatievergaring

Jij hebt alle kennis in huis en ik de schrijfvaardigheid. Samen bepalen we hoe ik de juiste informatie krijg.

Misschien heb je al veel op papier gezet. Dan begin ik daarmee en zal ik later aanvullende vragen stellen.

Misschien zit alle informatie nog in je hoofd. In dat geval ga ik je interviewen en maak ik daar notities van die ik later gebruik.

Vaak zal het voor mij neerkomen op een combinatie van inlezen en interviewen.

Inlezen en interviewen

Stap 4

Schrijven

Zodra ik voldoende informatie heb, kan ik starten met schrijven. In deze fase heb ik je regelmatig nodig, bijvoorbeeld om zaken te verifiëren. Ook zal ik tekst aan je voorleggen, zodat je kunt beoordelen of de schrijfstijl naar je zin is.

Het is belangrijk dat jij de tekst die ik oplever, zorgvuldig leest. Allereerst om inhoudelijk te controleren of alles klopt (jij bent de expert!), maar ook om mij feedback te geven op de tekst zelf: vind je het lekker lezen, houdt het je aandacht vast, voldoet het aan je verwachtingen?

Op basis van jouw feedback ga ik herschrijven.

Schrijven (door mij)

Feedback geven (door jou)

Herschrijven (door mij)

Stap 5

Proeflezen & verfijnen

Er komt een moment dat je boek ‘klaar’ is voor de buitenwereld. Tegen die tijd zitten wij tweeën zo diep in de materie, dat het goed is om een nieuw paar ogen in te schakelen.

Proeflezers!

Dit is een leuke fase, maar het kan ook verwarrend zijn om de reacties van je proeflezers te ontvangen. Want: zoveel lezers, zoveel meningen.

We bespreken daarom samen hoe ik de input van de proeflezers zal verwerken in het manuscript.

Proeflezers selecteren

Bespreken van de feedback

Input verwerken

Stap 6

Publiceren

Mijn werk zit er nu in principe op en er breekt een nieuwe fase aan van: redactie, vormgeving, marketing, drukken en distributie. Als je het boek in eigen beheer uitgeeft, kan ik je voor deze fase in contact brengen met professionals uit mijn netwerk. Heb je een uitgeverij gevonden voor je boek? Dan zullen zij je in deze fase begeleiden.

 

Hoe dan ook: jouw boek is er nu klaar voor om de wereld te veroveren!

Stapje terug

Wat kost dat?

Ieder project is anders. De inhoud en uitvoering van een boek bepalen wat de uiteindelijke kosten zullen zijn, maar houd voor het schrijven rekening met een minimale investering van €8.400 (ex. BTW).

 

Wil je meer weten?

"
xyz
Tekstschrijver Lisette van de Heg

 Hoi,

ik ben Lisette.

‘Jij vertelt: ik schrijf het voor je op. Dat is de korte samenvatting van mijn werk als ghostwriter.’

Heb je geen inspiratie, te weinig tijd of gewoon een verschrikkelijke hekel aan schrijven? Laat mij woorden geven aan jouw verhaal, zodat jij kunt doen waar je plezier in hebt!’