Ik sprak met een ondernemer over het relatiegeschenk dat hij wilde uitdelen: notitieboekjes voor zijn klanten. Uiteraard was het omslag mooi versierd met het logo van de ondernemer en zorgde hij voor een mooie vormgeving, dus het zou een herkenbaar en praktisch bruikbaar relatiegeschenk worden.

De ondernemer wilde in het notitieboekje her en der pagina’s opnemen, waarin hij kennis deelde over zijn vakgebied: leuke weetjes, praktische tips en informatie over de diensten die deze ondernemer zijn klanten bood. Een leuk en praktisch relatiegeschenk. Ik werd enthousiast!

Aan mij de vraag of ik de teksten wilde herschrijven.
(Wil jij mijn hulp bij het schrijven of herschrijven van teksten? Schroom niet om contact op te nemen.) 

Ik schrok toen ik de eerste tekst las:

‘Sommige van deze teksten kunnen verouderd zijn tegen de tijd dat u dit leest. Controleer daarom altijd de website voor de actuele stand van zaken.’

Au!

houdbaarheid tekst

Vergroot de houdbaarheid met kleine ingrepen

Natuurlijk begrijp ik dat voor sommige producten een houdbaarheid geldt. In dit geval ging het om een belastingadviseur. Wanneer hij 6% en 21% noemt en de regering verandert deze tarieven, is zijn tekst verouderd. Maar: het is vaak mogelijk om met kleine ingrepen de houdbaarheid van een tekst te vergroten.

Neem die percentages. Door te spreken over het hoge tarief en het lage tarief, kon de belastingadviseur zonder exacte getallen te noemen toch dezelfde tip geven.

Wat zet je in een informatiefolder die lang mee moet gaan?

Wanneer je als ondernemer de beslissing neemt om tekst af te drukken op bijvoorbeeld een informatiefolder, is het handig om na te denken over de houdbaarheid van die tekst (en van de hele folder).

Neem bijvoorbeeld de folder van een medische groepspraktijk. Je vertelt welke specialisten je in huis hebt: een diëtiste, een podoloog, een fysiotherapeut. Bij ieder vakgebied plaats je de naam en de foto van de betreffende behandelaar. Je laat duizend exemplaren drukken en begint met de verspreiding van de folder.

Maar… dan vindt de diëtiste een andere baan en vertrekt.
Daar zit je met je duizend verouderde informatiefolders.

Om dit te voorkomen had je een tekst kunnen maken waarin alleen de specialisaties binnen de groepspraktijk worden genoemd. Namen en foto’s van de specialisten plaats je op de website (die je in de folder noemt). Cliënten kunnen op deze manier toch een gezicht zoeken bij hun behandelaar, terwijl de folder actueel blijft bij personele wisselingen.

Website en folder liggen in elkaars verlengde

Bij deze aanpak liggen de website en de gedrukte folder in elkaars verlengde.

In de folder:
– teksten die lang houdbaar zijn (uitleg over de specialisaties, telefoonnummer om afspraken te maken, routebeschrijving)
– foto’s die lang houdbaar zijn (bijvoorbeeld van het pand, de wachtkamer, de behandelkamer)

Op de website:
– aanvullende informatie met meer details (tarieven, namen van behandelaars, openingstijden)
– foto’s met meer details (foto’s van de behandelaars)

Hoe houdbaar is jouw tekst?

Pin It on Pinterest

Share This