Mijn 3 beste tips tegen voedselverspilling

Onlangs kopte de NOS: Brood, fruit en rijst in de vuilnisbak: verspilling is een hardnekkig probleem. (Het hele bericht lees je hier)
Dergelijke koppen triggeren mij om te lezen, want ik herken dit, helaas. Mijn streven is om zo duurzaam mogelijk te leven en voedselverspilling past daar niet bij, dus iedere tip tegen voedselverspilling is welkom.

Voor het boek Groen op hakken schreef ik een hoofdstuk over duurzaam wonen. Hoewel er in dat hoofdstuk raakvlakken waren met koken, heb ik niet geschreven over voedselverspilling. Nu maak ik dat graag goed.

In het artikel van de NOS wordt met name genoemd dat wij Nederlanders heel veel rijst en pasta weggooien. Hoe dat komt? Omdat we daar domweg teveel van koken.

Tip 1: weeg hoeveelheden af

De oplossing is even simpel als voor de hand liggend: weeg de hoeveelheden af. Deze oplossing wordt al jaren genoemd. Ook toen ik net getrouwd was, kende ik de tip. Ik was echter eigenwijs en vond het veel te veel gedoe, want stel je voor: pasta uit de kast halen, weegschaal uit de kast pakken, pasta in de weegschaal, pasta in de pan…

Goed, ik zal het eerlijk bekennen. Voor mij was de horde ‘weegschaal uit de kast pakken’ het probleem.

Wat?! Doe je daar moeilijk over?

Ja, ik wel.

Kastdeurtje open, eerst twee pannen weghalen, dan de weegschaal van achter allerlei andere rommel naar voren trekken… Veel te veel gedoe.

Tip 2: koop een leuke weegschaal

Tot ik die ene, leuke weegschaal kocht. De weegschaal die gezien mocht worden en die ik gewoon vol in het zich kon laten staan. (De weegschaal die je op de foto ziet en waarvan je denkt: Hè? Dat is toch een klok?)

Vanaf dat moment ging ik pasta en rijst afwegen. En nog altijd doe ik dat. Mijn leuke weegschaal is meeverhuisd en heeft nog altijd een prominente plek in onze keuken. Die leuke weegschaal heeft mij, en de maatschappij, kilo’s weggegooide rijst en pasta bespaard.

Moraal van dit verhaal? Als je bij jezelf achterhaalt wat de reden is dat je een tip niet toepast, kun je daar misschien een oplossing voor verzinnen.

Mijn volgende slimme tip om minder voedsel te verspillen, ontdekte ik bij toeval.

Tip 3: pas je eetpatroon aan

Een paar jaar geleden raadde mijn huisarts me een ander eetpatroon aan. Van iemand die haar dag begon met een bruine boterham met hagelslag, en die lunchte met boterhammen met hagelslag, werd ik iemand die geen brood meer at.

Wat dat met voedselverspilling te maken heeft?

Door de boterhammen uit mijn dieet te schrappen, moest ik nadenken over alternatieven.
In mijn zoektocht ontdekte ik dat de restjes in mijn koelkast heel geschikte vervangers voor brood waren.

Om wat voorbeelden te noemen:

  • Dat laatste stukje van een krop sla in combinatie met bijvoorbeeld pasta of quinoa, een handjevol pitten en een dressing is een heerlijke lunch.
  • Veel soorten groenten doen het goed in combinatie met een geklutst ei. Dus neem die restjes, even roerbakken, eitje erbij en klaar! Koop je altijd kant en klaar gesneden roerbakgroenten? Ook met het restant daarvan maak je een stevige omelet.
  • Blijft een deel van de warme maaltijd over, maar is het te weinig voor een volledige maaltijd? De volgende dag warm je het op en vul je het eventueel aan met pasta, aardappel, ei of salade.

Kortom: door brood te schrappen, komen de restjes veel beter op.
Nou wil ik niet oproepen tot een broodboycot. Geniet vooral lekker van je boterhammen. Maar als je af en toe voor de lunch je koelkast eens opentrekt en kijkt waar de ingrediënten je brengen, kun je heel wat voedselverspilling voorkomen!

Wat is jouw persoonlijke top 3 om voedselverspilling tegen te gaan?

Pin It on Pinterest

Share This